DISKUSE
Agent log 
20.07.2020 07:18

Traveler se nepřipojí (2)
25.06.2020 08:20

Výběr lidí z AK tiskne jen 3 (2)
22.05.2020 07:41

Sametime 8.0.2 
20.05.2020 15:22

Access to data denied (4)
20.04.2020 15:49

IBM zastavilo provoz knowledge center 
27.03.2020 12:55

Zjištění frontendu/backendu agenta v LotusScriptu (1)
17.03.2020 20:51

export ACL do csv (1)
20.02.2020 09:54


ŠKOLENÍ


REKLAMA


KOMENTÁŘE

IBM brutálně zdraží softwarové licence

Vytisknout článek

Nečekaná zpráva dorazila včera pozdě v noci. IBM se rozhodla, že si z produktů Lotus udělá stejnou dojnou krávu, jakou jsou pro Microsoft operační systémy Windows.


Již několikrát jsme zmiňovali datum 5. května 2003, ke kterému mají být provedeny změny v licenční politice. První byl dopis zákazníkům, viz. Změny v Passport Advantage. Druhé již byly podstatnější, protože se krátí marže obchodních partnerů, viz. Nejistota a zklamání v řadách Business partnerů IBM. Z pohledu poslední zprávy se ale jedná o naprosto zanedbatelné, kosmetické změny. Šok teprve přijde, neboť (snad) poslední krok byl oznámen včera pozdě v noci.

IBM se rozhodla zdražit ceny produktů v rámci Passport Advantage ve vstupní kategorii A o bezmála 20%!

Je obtížné předvídat, jak zareagují zákazníci, ale nadšení rozhodně nebudou. A to přesto, že tento krok je v rámci celkového pohledu na všechny změny docela logický. Shrňme si je.

Historicky prvním krokem, který registruji jako změny prosazené tehdy novým vlastníkem Lotusu, byla změna nabídky v rámci programu Passport Advantage. V tomto kroku došlo ke zrušení samostatných licencí a k jejich spojení s dosud samostatně zakoupitelným Maintenance. V konečném důsledku to pro zákazníka znamenalo zdražení, neboť přišel o možnost výhodného nákupu samostatných licencí bez Maintenance.

Dalším krokem bylo letošní zavedení licencí PER PROCESOR namísto stávajících PER SERVER. O kroku, který pro zákazníky znamenal další zdražení, jsme psali ve článku Další důležité datum pro vaše objednávky produktů Lotus.

Pak si IBM připravila půdu změnami podmínek pro partnery, o kterém jsme psali v již zmíněném článku Nejistota a zklamání v řadách Business partnerů IBM. Současně se změnou provizí pro partnery bylo oznámeno zvýšení limitu pro vstup do Passport Advantage na 500 bodů a vzápětí nová řada produktů Express, viz. Nové produkty IBM DB2, Lotus a Tivoli s označením Express.

Poslední bonbónek si IBM nechala na poslední možný termín. 1. května je v mnoha zemích svátek, 2. května vyšlo na pátek a většina lidí čerpá dovolenou. 3. a 4. května je víkend. A od 5. května 2003 platí nové obchodní podmínky. Většina váhajících zákazníků tak v posledním termínu pro příjem objednávek za staré ceny, tj. 2. května 2003, nestihne udělat zhola nic.

Přesnějším cenovým srovnáním se budeme věnovat v některém z příštích článků. Zdražením nejvíce postiženou skupinou je nákup nových licencí Lotus Domino (nárůst o více než 17%) a licencí Lotus Notes klienta (nárůst o téměř 19%). Vše v Passport Advantage kategorii A, což je kategorie, do které početně spadá přes 95% zákazníků v Česku. Zdražení RENEWAL v téže kategorii dosahuje pouhých 2%. Pro RENEWAL tedy není nutné se plašit.

Je předčasné spekulovat o tom, jak se změní cenové podmínky pro české zákazníky. Velký vliv na skutečnou cenu budou patrně mít produkty s přívlastkem Express, které snad budou východiskem pro skupinu small business, tedy firmy do 250 zaměstnanců/klientů. Zdražení by se tak fakticky týkalo pouze větších zákazníků (v Česku jsou v menšině).

Přesto se nemůžu ubránit dojmu, který jsem formuloval do perexu k tomuto článku. Konkurenční Microsoft má 81% zisku z divizí vyvíjejících operační systémy Windows a kancelářského balíku Office. Také Microsoft přišel s modelem ne nepodobným modelu IBM/Lotus Maintenance. Statistická čísla za minulý rok ale vypovídají o zastavení růstu tržeb z těchto divizí, přičemž za hlavní důvod analytici považují pro zákazníky nepřiměřeně vysoké ceny v novém obchodním modelu (vím, důvodů je rozhodně víc). Chce snad IBM dohnat a předehnat odvěkého rivala v souboji o vyšší ceny? Rozhodla se odradit své nejvěrnější zákazníky a přinutit je porozhlédnout se jinde? Nebo snad spoléhá na to, že nemají kam utéci? Nezapomnělo vedení IBM na agresivní a na každou skulinu na trhu číhající SUN?

Odpověď na tyto otázky přinese čas...


Autor: Emil Čelustka
Datum: 30.04.2003


Sdílet článek Seznam komentářů

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Buďte první!


Související články:
» 

Přihlaste se o své licence zdarma!

 (Notes/Domino R6, 15.12.2003)

» 

IBM začala obcházet své obchodní partnery

 (Notes/Domino R6, 01.12.2003)

» 

» 

Marketing Lotusu reaguje!

 (Události, 26.04.2004)

» 

IBM kupuje jednu firmu za druhou

 (Události, 06.04.2004)

» 

IBM dělá reklamu!

 (Události, 22.03.2004)