10.05.2023 07:53

Co se děje ? Jak se pracuje v jazyce vzorců ? (2)
21.04.2023 14:15

Co se starou dokumentací k R3, R4, ...?
05.04.2023 14:41

Událost, při neexistenci přílohy. (2)
05.04.2023 11:51

Jak zjistit vložení přílohy. (4)
21.03.2023 11:14

Rámec nebo okno ? (10)
22.02.2023 10:14

Vylepseni designera 9.01 (3)
02.02.2023 20:27

Jak resit casove narocneho agent na frontendu (13)
25.01.2023 19:15

Asi si říkáte: Co mají tyto dva systémy společného? Jak je možné je vůbec porovnávat? A proč? Ale možná budete překvapeni stejně jako já.
Patrně jste už o nové službě společnosti Google slyšeli. A tak shrnu jen fakta pro tuto úvahu podstatná. Google už od svého začátku mění svět a to co dělá, dělá velmi dobře. Začínali se svým vyhledávačem v době, kdy Internetu kraloval vyhledávač Altavista a spousta komentátorů si myslela, že nový systém proti zavedené Altavistě nemá šanci. O pár let později je Google jedničkou vyhledávání a Altavista přestala existovat docela. Google přišel s konceptem služby bez bannerové reklamy a prosadil systém AdWords, který svým principem zcela změnil strukturu tržeb prakticky všech vyhledávačů. A podobných příkladů by se našlo víc.
1. dubna ohlásil Google chystané spuštění služby Gmail (Google free mail) s neuvěřitelnou kapacitou schránky 1 GB. Skvělý marketingový tah, protože většina zpravodajců i čtenářů považovala takovou ohlášku za aprílový žert a také o něm pěkně referovala. V následujících dnech se ale začalo ukazovat, že to aprílový žert není. Google skutečně slibuje svým uživatelům poštovní schránku zdarma "na celý život" o kapacitě 1 GB. To odstartovalo nejrůznější úvahy, jak a jak rychle by služba s těmito parametry mohla změnit freemailový trh. A to vzdulo druhou vlnu publicity o té samé zprávě. Dokonalé, ne? :-)
Gmail mailbox
Gmail je pro nás ale zajímavý z jiného důvodu. Svou funkcionalitou. Gmail nezná žádné složky, veškeré příchozí zprávy jsou zařazovány do Inboxu. Absenci složek pak nahrazuje tím, co Google dělá googlem - vyhledáváním.
Rozšířené vyhledávání
Standardní vyhledávání
(Screenshoty pocházejí ze serveru miscoranda od Seana B. Palmera)
Nepřipomíná vám to něco?
Lotus Notes Mail
Mě to něco připomělo - už několik let přesně tímto způsobem používám svou poštovní schránku v Lotus Notes já. Má něco přes jeden gigabajt a všechny nebo skoro všechny emaily mám v Inboxu. Při hledání používám fulltext. Ten v Lotus Notes je minimálně od roku 1994, tedy od verze R3, licencován od společnosti Verity, která představovala a stále ještě je špičkou ve svém oboru. Fulltext v Lotus Notes je mimořádně silným nástrojem, umí indexovat i obsah připojených souborů včetně těch zbalených ZIPem. Vyhledávání je navíc velmi svižné. Já mám v Inboxu po velkém promazání cca. 14 tisíc mailů, ve kterých fulltext vyhledává do 1 vteřiny nejen na serveru, ale i na mém notebooku s "notebookovsky" pomalým diskem.
Asi znáte skuhrání uživatelů uvyklých na Outlook, kteří přecházejí na Lotus Notes. Učit tyto uživatele systému - vše v Inboxu a k vyhledávání používat fulltext - byl úkol vpravdě nadlidský. Přitom moc jiných možností nebylo, prootože v R5 složky neuměly zobrazit počet nepřečtených zpráv. Navíc automatické třídění došlých zpráv do složek rozhodně nebylo uživatelsky přívětivé a některé operace s maily nešlo provádět vůbec. Situace se s příchodem R6 mírně zlepšila, ale Microsoft ty tři roky rozhodně nestál na místě a nečekal, až to pomalá IBM uvede R6 na trh. Naopak IBM v "neoutlukovském" způsobu práce s mailem neviděla konkurenční výhodu. A i kdyby ji viděla, silně pochybuji, že by ji jako konkurenční výhodu dokázala "prodat".
Naproti tomu Google tyto "drobnosti" uživatelům prodat umí velmi dobře - jako unikátní technologii Googlu, jak jinak :-) Společně s obrovskou schránkou zdarma je možná nastartováno na zásadní změnu práce s maily. Osobně si myslím, že se koncept Googlu prosadí, získá značnou oblibu a za chvíli ho bude kopírovat kde kdo. Nikdo si nevzpomene, že technologie IBM takový způsob práce umožňují už několik let. IBM by ale vzniklou situaci mohla využít pro sebe a svézt se na vlně vzedmuté Googlem a jeho připravovanou službou Gmail. Co myslíte - najde na to IBM odvahu?
Autor: Emil Čelustka
Datum: 08.04.2004
Sdílet článek Seznam komentářů
Zatím nebyl přidán žádný komentář. Buďte první!
Související články: