Emil Čelustka, 8. dubna 2004, světNotes.cz
Asi si říkáte: Co mají tyto dva systémy společného? Jak je možné je vůbec porovnávat? A proč? Ale možná budete překvapeni stejně jako já.
Gmail
Patrně jste už o nové službě společnosti Google slyšeli. A tak shrnu jen fakta pro tuto úvahu podstatná. Google už od svého začátku mění svět a to co dělá, dělá velmi dobře. Začínali se svým vyhledávačem v době, kdy Internetu kraloval vyhledávač Altavista a spousta komentátorů si myslela, že nový systém proti zavedené Altavistě nemá šanci. O pár let později je Google jedničkou vyhledávání a Altavista přestala existovat docela. Google přišel s konceptem služby bez bannerové reklamy a prosadil systém AdWords, který svým principem zcela změnil strukturu tržeb prakticky všech vyhledávačů. A podobných příkladů by se našlo víc.
1. dubna ohlásil Google chystané spuštění služby Gmail (Google free mail) s neuvěřitelnou kapacitou schránky 1 GB. Skvělý marketingový tah, protože většina zpravodajců i čtenářů považovala takovou ohlášku za aprílový žert a také o něm pěkně referovala. V následujících dnech se ale začalo ukazovat, že to aprílový žert není. Google skutečně slibuje svým uživatelům poštovní schránku zdarma "na celý život" o kapacitě 1 GB. To odstartovalo nejrůznější úvahy, jak a jak rychle by služba s těmito parametry mohla změnit freemailový trh. A to vzdulo druhou vlnu publicity o té samé zprávě. Dokonalé, ne? :-)
Gmail mailbox
Gmail je pro nás ale zajímavý z jiného důvodu. Svou funkcionalitou. Gmail nezná žádné složky, veškeré příchozí zprávy jsou zařazovány do Inboxu. Absenci složek pak nahrazuje tím, co Google dělá googlem - vyhledáváním.