Martin Přádný, 13. srpna 2009, světNotes.cz
Všichni o tom mluví, na každém rohu je to vidět, ale v praxi to nikdo ještě nepoužil. Tak by se ve stručnosti daly popsat Datové schránky a jejich aktuální stav v ČR. V těchto dnech navíc začínají přicházet obálky s přístupovými údaji, takže všeobecný údiv začíná narůstat. Proto přicházíme s krátkým úvodem do problematiky ze strany uživatele, ale i správce informačních systémů.
Datové schránky mají za cíl zmenšit množství papírové komunikace, která v poslední době byla nezbytná téměř výlučně při komunikaci s úřady. V běžné praxi je již dávno vytlačena emailem, takže jde vlastně o přirozený vývoj. Elektronický podpis v emailu dosáhl takového rozšíření a uznání, aby mohl spolehlivě nahradit ručně podepsané dokumentu, takže bylo třeba vytvořit systém, který tuto agendu zastřeší. Zprvu jsem také jásal nad úsporou papíru, a tedy i našich lesů, ale jelikož běžný uživatel stejně každý dokument vytiskne, bude to v tomto směru spíše naopak. Provozovatelem systému se stala Česká pošta, která zrušením zasílání papírových úředních listin zajisté přijde o značnou část příjmu, takže je třeba tento schodek vyrovnat.
Jak to tedy funguje?
Každá právnická osoba, případně orgán veřejné moci, má automaticky zřízenu datovou schránku. Takto schránka slouží obdobně jako jeho schránka poštovní k doručování zásilek. Výhodou je, že obsah těchto zásilek je řízen pravidly, takže si adresát může být jist pravdivostí údajů a bezpečností doručení. Navíc tato schránka žije na Internetu, takže za ní již nemusíte běhat a kontrolovat otevírací hodiny.