světNotes.cz

Jaké bylo Lotus Symposium 2004?
Novinky
29.06.2004 - Emil Čelustka

Především bych rád zdůraznil, že následující text není a ani nemůže být objektivním hodnocením této akce. Existuje bezpočet pohledů na věc, bezpočet očekávání a jedna realita, viděná z mnoha úhlů. Toto je pohled jednoho z účastníků akce doplněný o postřehy a některé neoficiální informace.


Příprava akce

První okruh problémů představovala již samotná příprava akce. Přestože ji zákazníci a partneři považují za každoroční, letos se na ni prý nějak pozapomělo a akce se snad ani neměla konat. Zaslechl jsem i něco o tom, že za to můžou škatule škatule hejbejte se v softwarové skupině IBM či dokonce tatáž hra ve Vídeňské centrále IBM, pod kterou česká centrála spadá. Oficiálně se k tomu ale nikdo nevyjádří a tak zůstaneme u rčení - Není šprochu, aby na něm nebylo pravdy trochu.

Druhým kamenem úrazu byla nespokojenost business partnerů účastnících se loňského Lotus Symposium přednáškami. Nevím, zda to byla přímo jejich vinna, či zda do prezentací úspěšných instalací byli donuceni IBM. Faktem ale zůstane, že se těchto prezentací, snad jen omylem umístěných do největšího sálu, neúčastnil prakticky nikdo. Nedivím se proto, že velmi drahá účast těchto firem na akci nebyla managementem těchto firem hodnocena kladně a že svou nespokojenost vyjádřili i směrem k IBM. Ta se údajně na základě těchto připomínek rozhodla uspořádat konferenci "bez partnerů".

Z IBM zazněl i určitý smutek nad skutečností, že se partneři nechtějí podílet na akci, především formou "dodávky" přednášejících do technických sekcí. V tomto směru jsem marně lovil v paměti, zda jsem vůbec někdy viděl skutečně špičkovou odbornou prezentaci konkrétního produktu či okruhu problémů, připravenou pracovníkem některého z business partnerů IBM či nezávislým konzultantem. A lovil jsem marně. Partneři prezentují spíše pro koncové zákazníky, takže spíše obecné vlastnosti produktů Lotus Notes/Domino a pak vlastní aplikace. Změní se to? Americká Lotusphere je takových přednášek plná...


Realizace akce

Samotnou realizaci akce je potřeba rozdělit na několik částí. Rád bych zde pochválil organizační zajištění firmy infocom, která ustála i zvýšení počtu účastníků akce na poslední chvíli. Horší už byl výběr prostor pro konání akce. Z Pakulu je sice hezký výhled na pražské panorama, ale přes neumytá okna se nedalo fotografovat. Navíc jsme v té megastavbě byli sami.

Daleko horší známku si vysloužil marketing IBM. Je pro mě s podivem, jak rozdílně byla akce chápána. Česká IBM ji prezentovala jako každoroční Lotus Symposium, tedy akci věnovanou především produktům Lotus Notes/Domino. Zahraniční hosté z IBM ji ale chápali jako akci k uvedení Lotus Workplace 2.0 na trh! Stejně nepochopitelná je neschopnost uvést jména přednášejících do pozvánky na akci. Neobsahoval je dokonce ani program rozdávaný účastníkům semináře! Chápu sice argument, že se především jména zahraničních hostů mohou na poslední chvíli změnit, přesto si ale nemyslím, že tato jména nebylo možné využít v marketingu. Vždyť jen oznámení o účasti Michaela Lorii u nás na serveru se těšilo mimořádnému čtenářskému zájmu.


Kvalita a zaměření přednášek

Protože jsem se v průběhu sympozia věnoval i dalším povinnostem než jen poslouchání přednášek, neslyšel jsem zdaleka všechny. Navíc odpolední program byl rozdělený do dvou sekcí - Lotus Notes/Domino a Portal/Workplace. Ve skutečnosti se celý den hovořilo hlavně o Workplace.

Otázkou je, zda se přednášky sešly s očekáváními posluchačů. Zahraniční hosté měli přednášky spíše pro management firem, nikoli pro "techies", kteří se konference účastnili. Nelze se tedy divit jejich určitému zklamání. Do větší technické hloubky se ale nedostaly ani odpolední prezentace.

IBM se poučila z předchozího ročníku a rozdělila zátěž prezentací na více lidí. Nikdo neměl přednášky dvě a na kvalitě přípravy to rozhodně bylo znát. Možná i díky tomu zazněly věcnější argumenty v otázkách Notes vs. Workplace. Vůbec celé vysvětlování pozice těchto dvou produktů mi připadalo propracovanější a logičtější. Snad to přispěje k rozptýlení obav zákazníků i partnerů o další osud platformy Lotus Notes/Domino.


Návštěva akce

Akce nakonec byla připravena pro cca. 210 lidí. Účast na první přednášce nepříznivě ovlivnil stav dálnice Brno - Praha, kde mi brněnští kolegové hlásili čas 4:15. Díky tomu nemálo účastníků přišlo s více než 2 hodinovým zpožděním. Přesto se dá odhadnout, že se akce zúčastnilo 180 -190 lidí. Škoda, že se spousta potenciálních účastníků nechala odradit už na začátku sdělení IBM, že počet míst je omezen.

Zajímavé je i rozdělení do odpoledních bloků. Osobně to odhaduji na 4:1 ve prospěch Lotus Notes/Domino, optimisté z řad IBM tipovali 3:1. Ať tak či tak, notesy jsou z hlediska zákazníků stále dominantní.


Hodnocení akce

Podle hlasování vás čtenářů na serveru světNotes.cz je v okamžiku psaní tohoto článku stav 47% : 27% : 27% v kategoriích kladné hodnocení : průměr : záporné hodnocení. Osobně jsem akci hodnotil jako průměrnou, především pro nevyužitý markentingový potenciál sympozia. Na zákazníky působí jednoznačně pozitivně, pokud při takové příležitosti uvidí stovky dalších, popovídají si o svých problémech a navštíví prezentace vystavujících firem. A tak je do příštího ročníku aspoň co zlepšovat. :-)