DISKUSE
Agent log (1)
04.08.2020 13:17

Traveler se nepřipojí (2)
25.06.2020 08:20

Výběr lidí z AK tiskne jen 3 (2)
22.05.2020 07:41

Sametime 8.0.2 
20.05.2020 15:22

Access to data denied (4)
20.04.2020 15:49

IBM zastavilo provoz knowledge center 
27.03.2020 12:55

Zjištění frontendu/backendu agenta v LotusScriptu (1)
17.03.2020 20:51

export ACL do csv (1)
20.02.2020 09:54


ŠKOLENÍ


REKLAMA


KOMENTÁŘE

Notes, iNotes a další – co s tím pro vývojáře

Vytisknout článek

"Hele Ivane, tady bych to potřeboval trochu přiohnout – jde to?". Věta, kterou plodí i lidé ve světě Microsoftu (a pak za ni draze platí) a která není tak hrozná v prostředí Lotus Notes. Ale jak je to s úpravami WebMailu či iNotes?.


Díl závěrečný, který ještě ke všemu není určen pokročilým vývojářům, ale spíš těm, kteří přemýšlí zda příslušného myslitele odmítnout ihned nebo až za chvíli. I z toho vyplývá jeho délka.

Málokoho napadá chtít změny v Outlooku, ale spousta lidí by chtěla změny v Lotus Notes. Na jednu stranu výhoda prostředí, která umožňuje doladit k obrazu svému v podstatě cokoliv, na stranu druhou možná nevýhoda – uživatelé si neustále vymýšlejí další a další úpravy.

V předchozích článcích jsme si povídali o různých možnostech přístupu k poště v Lotus Notes. Jak je to tedy s možnostmi úprav jednotlivých přístupů? Co lze a co nelze změnit? Kolik to tak může být práce?

Samozřejmě možnosti úprav nejsou zdaleka konečné a nedá se říci, že co nebude zmíněno nejde upravit, jedná se spíše o porovnání rozsahu možností úprav v jednotlivých klientech. A rovnou na začátku upozorňuji, že úpravám v Outlooku se vyhneme.


IBM Lotus Domino WebMail, IBM Lotus Notes

Úpravy WebMailu i emailu v prostředí plného klienta jsou v zásadě stejné. V prostředí webu se pouze musíme smířit s určitými omezeními, vyplývajícími z omezení danými technologií, chováním v různých prohlížečích až po omezení daná vlastními znalostmi webových technologií.

V zásadě se dá říci, že upravit se dá všechno. Můžete přidávat a měnit pohledy, měnit jejich pořadí, provést změnu rozložení formulářů či pohledů, přidat formuláře další. Není problémem přidat funkce kontrolující došlé emaily při otvírání (to se hodí například při dotazu na vracení doručenky), přidávat další možnosti do dialogových oken zpřesňující nastavení emailu (priorita doručení, rozpad privátních skupin) či tyto položky ze zvláštních dialogů přesouvat přímo do vlastního formuláře.

Navíc můžeme narazit na již upravené šablony pošty, které rozšiřují jejich standardní funkcionalitu o věci, které IBM zatím nestihla zapracovat. A jak je vidět z posledních verzí poštovních šablon, tak se IBM snaží co nejvíce těchto myšlenek zapracovat. Pro ty, kteří rádi experimentují je tady adresa http://www.openntf.org, na které můžete najít rozšířené poštovní šablony pro různé verze Domino serveru – a navíc je to celé zadarmo. Právě odtud pochází myšlenka označování emailů, na které jste odpověděli či je přeposlali dále, složka Follow-up pro emaily, které se mají za nějaký čas připomenout, či praktická možnost pro mobilní uživatele, kteří mají přímo v levém navigátoru položku pro odeslání a přijetí pošty.


IBM Lotus Domino Web Access

Vlastní řešení spočívá ve využití dvou databází – vaší poštovní databáze, ve které jsou data a pohledy na ně; druhou databází je databáze forms5.nsf, která je umístěna v adresáři iNotes. V této databázi jsou umístěné veškeré skripty, zajišťující funkcionalitu aplikace a také doprovodná grafika a css soubory. Veškeré skripty byly napsány mimo prostředí Lotus Notes a do této databáze byly vloženy co nejvíc komprimované (a tedy bez komentářů, odsazení a dalších, čtení zlepšujících, pomůcek) aby byl minimalizován čas nutný pro jejich stažení po síti.

Díky tomu IBM nedoporučuje vlastní úpravy a pokud některá firma potřebuje výraznější zásah do funkcionality aplikace tak je možné kontaktovat vyškolené specialisty IBM, kteří jsou schopni upravit aplikaci dle požadavků zákazníka.

V současné době se navíc IBM nestaví příliš vstřícně k úpravám aplikace zákazníkem, ale do budoucna se prý uvažuje o možném, větším, zpřístupnění aplikace pro úpravy přímo zákazníky.

I přesto je možné některé věci měnit. To co je možné změnit zvládne i začátečník, neboť celý postup je podrobně popsán v příslušném redbooku – iNotes Web Access Deployment and Administration, číslo SG24-6518-00.

Snadno měnit, pouze pomocí zásahu v poštovní schránce příslušného uživatele, tedy lze pořadí složek v levé navigační liště, lze přidávat nové složky (či pohledy) a měnit návrh (pořadí a obsahy sloupců) v pohledech a složkách. To jsou změny, které se dají provést globálně v příslušné šabloně, případně individuálně u jednotlivých uživatelů.

Následují věci, které se musí měnit přímo ve sdílené databázi návrhu, a jsou tedy společné pro všechny uživatele. Sem patří možnost zákazu Welcome page, změna pořadí navigačních tlačítek v horní tlačítkové liště a zapomenout nemůžeme ani na možnost změny loga v levém horním rohu.


Obrázek se schematicky naznačenými oblastmi, které je možné upravovat


Autor: Martin Humpolec
Datum: 02.03.2004


Sdílet článek Seznam komentářů

Zatím nebyl přidán žádný komentář. Buďte první!


Související články:
» 

Gmail vs. Lotus Notes

 (Notes/Domino R6, 08.04.2004)

» 

» 

» 

Notes, iNotes a další

 (Notes/Domino R6, 05.02.2004)

» 

Lotus vsadil na Wiki

 (Odkazy, 13.01.2010)

» 

Historie Lotus Notes - II.

 (Historie, 26.01.2005)

» 

Historie Lotus Notes - I.

 (Historie, 25.01.2005)